apr 3

Blij zijn, kan dat wel?

door webredactie Levend Water | in:

Romeinen 6: 1-11

Vorige week schreef ik over klagen en zeuren. Ook dat mag een plaats hebben in je geloof. Ik kreeg in een aantal reacties van mensen te horen dat ze zelf eigenlijk niets te klagen hadden of dat klagen gewoonweg niet in hun aard ligt. En al ben ik zelf best goed in klagen en zeuren, vraag maar aan Sanne, toch begrijp ik het wel. Helemaal nu de lente echt begonnen lijkt en Pasen daardoor in de lucht hangt. Een blik op mijn weervoorspellingsapp maakt het nog mooier. Ik zie 20 graden voor zondag staan en er verschijnt een glimlach op mijn gezicht.

Ergens voel ik me dan schuldig: doen de verhalen van coronaslachtoffers me dan niets? Maar ik vind het ook gewoon heel prettig: ik word niet verzwolgen onder het leed van de wereld. Een wereld in crisis met alle zorgen die daarbij komen houden me niet van de fijne gevoel af. Alle gevolgen en veranderingen door corona houden me wel bezig, maar ze winnen het niet van dat blije gevoel. Maar het knaagt een beetje. Klopt het wel? Waarom kan ik genieten, terwijl een ander ligt te creperen? Ik voel me blij. En juist die blijdschap lijkt een schaduw te werpen over mijn gedachten.

Het dubbele van Goede vrijdag

Goede vrijdag komt eraan. Volgende week is die daar. En het ‘goede’ aan deze sterfdag van Jezus is iets dat ik herken in deze tijd. Het slechte en het verkeerde is overduidelijke aanwezig wanneer Jezus aan het kruis hangt. Jezus lijdt onterecht. Er is onnodig verdriet. Er is spot uit pure jaloezie en afgunst. Het goede sterft en het slechte blijft. Er is onrecht in zijn meest lugubere vorm. Dat is wat er gebeurd. Hoe kunnen we dit vieren als ‘goede’ vrijdag? En daarbij gaat dit ook over onszelf. Rom. 6, 3: Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus zijn gedoopt in zijn dood? We zijn verbonden aan de dood van Jezus. Hoe kun je blij zijn?

Je kunt je blijdschap direct projecteren op Pasen. Dat gaat niet over dood, maar over Leven. Leven die de dood overwint! Maar dan sla je iets over. Ons sterven in Christus aan het kruis is belangrijk en is al iets om blij van te worden voordat Pasen begint. Kijk weer naar de Romeinenbrief. 6,7: Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. Door de dood van Jezus voor ons, zijn we vrij. Vrij van zonde.

Je kunt je afvragen of jij je zonde wel zo erg vindt. Zou je ervoor sterven? Laat in elk geval maar op je inwerken dat God zelf door zijn Zoon het pad van de dood bewandelt voor jou. Dat zegt iets over de ernst van je zonden. Maar laat vooral ook zien dat Gods liefde voor jou groter is dan je eigen zonden. Deze liefde overwint alles. En het is liefde voor jou.

Dat is het ‘goede’ van komende vrijdag. Dat Gods liefde groter is dan zonde en dood. En dat jij het krijgt. Toch blijf ik ook bij het verhaal van goede vrijdag dat dubbele gevoel houden. De liefde van God voor ons gaat niet over rozen. Gods liefde kost nog al wat. Het kost Zijn leven, het kost jouw leven. Maar het brengt redding: je bent vrij van de zonde. Nu kan niets Pasen meer tegenhouden.

Blijdschap in een crisis

Vrij van zonde. Kun je daar blij mee zijn? En dan bedoel ik echt blij. Je kunt het merken bij je zelf op Goede Vrijdag. Kun je nog blijdschap voelen als je het verhaal van Jezus’ sterven leest of hoort? Ik vind het zelf best lastig. Maar toch lukt het op het momenten. De crisis van onze tijd nu laat me beseffen hoe cru en hoe fijn dat is. Midden in een wereld waarin ziekte en angst heerst, zit ik blij te zijn. Ik heb het gevoel dat dat helemaal niet klopt. En dat gevoel hoop ik vast te houden. Juist ook in de crises van het leven. Het is het gevoel van Goede Vrijdag.

Comments are closed.

CGKV Levend Water Enkhuizen